نمایش گزارش

تاریخ ایجاد: دوشنبه 22 بهمن 1396 تعداد بازدید: 261 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: host
گزارش: چالشهای دولت هوشمند
امروزه اطلاعات بسیار زیاد و بیش از حد به یکی از مشکلات و یکی از موانع اثربخشی خدمات دولت الکترونیکی و هوشمند تبدیل شده است (گاو ولو، 2007). داده­های مدیریت شده شهروند فرایندی پیچیده و با فناوری بالا است به گونه­ای که گارتنر آنرا جزء ده فناوری راهبردی سال 2014 برای توسعه دولت هوشمند معرفی کرده است (گارتنر، 2014).

باید توجه داشت که مشارکت شهروندی مکمل دولت هوشمند است. به بیان دیگر دولت هوشمند و گشودگی داده در دولت دارای دو بعد است؛ بعد اول دولت که با استفاده گسترده از فناوری اقدام به هوشمندسازی خود می­نماید، و بعد دوم شهروندان که با استفاده از فناوری اقدام به گرفتن خدمات دولت هوشمند می­نمایند که از آن با عنوان تعامل شهروندان نام برده می­شود (ملولی، لوناریس و ژانگ، 2014).

در رابطه با بعد اول می­توان برخی چالش­های فنی را برای گردش صحیح داده­ها در دولت هوشمند به شرح زیر بیان کرد (گیل-گارسیا، 2012)؛

ü     چالش­های مربوط به ناسازگاری سخت افزار و نرم افزار و استانداردهای فنی

ü     تازگی و پیچیدگی­های فناوری نیز می­تواند یک چالش مهم محسوب شود.

ü     کمبود مهارت­های فنی در سطح دولت و مجریان دولت هوشمند

ü     کیفیت، دقت و صحت داده­ها

محدودیت منابع دولت­ها برای توسعه دولت هوشمـند (تیلور[1] و همکاران، 2014) خود چالشـی است که می­تواند بروز چالش­هایی مانند کیفیت پایین خدمات یا عدم ارائه برخی خدمات الکترنیکی را موجب شود.

در رابطه با بعد دوم و در مقایسه با بعد اول باید اذعان داشت که دولت­ها برای مدت طولانی بر مسائل فنی و عملیاتی تمرکز کرده و تنها در سال­های اخیر مسائل نهادی و سیاسی را مورد توجه قرار داده­اند (ساولدلی، کوداگنون و میسوراکا[2] 2014) حال آنکه فناوری تنها یک عنصر از ابتکارات هوشمندسازی است. پیاده سازی فناوری­های در حال ظهور نیازمند یک تحلیل جامع از سازمان، جریان اطلاعات و بسیاری از جنبه­های دیگر است (ایوم و کیم[3]، 2014). مسایل اجتماعی خود به اندازه مسایل فنی مهم است و نیاز به تخصص دارد (بلیوار، 2016).

عدم مشـارکت شهرونـدی به هر دلیلی می­تواند در توسعه دولت هوشمند چالش ایجاد کند. بنابر این چالش­های قابل توجهی مانند قابلیت همکاری و تعامل­پذیری، مسائل محرمانگی، در دسترس بودن و اطمینان داده­ها، اعتبار و مسائل امنیتی و اندازه و پیچیدگی مراقبت­های سلامت برای غلبه در اکوسیستم دولت هوشمند وجود دارد (گارتنر، 2014).

یافتن خدمت مورد نظر برای مشتری (شهروند، کسب وکار ویا دستگاه دولتی دیگر) خود موضوعی است که می­تواند به یک چالش تبدیل شود (دو و کین[4]، 2014). مقاومت در برابر تغییر، سوء تعبیر و سوء استـفاده از اطلاعات به اشتراک گذاشته و برنامه­ها و اهـداف مختلف فردی (گیل-گارسیا، 2012) هر یک می­تواند موجب کاهش تعامل شهروندان شود.

شفافیت و اشتراک گذاری اطلاعات از ملزومات نیل به دولت هوشمند است. از چالش­های پیش رو در بازارهای مالی عدم شفافیت و بازبودن اطلاعات است که سیاست­های هوشمند بازبودن را بی­اثر می­کند. از طرفی حفظ اطلاعات سازمانی و یا عدم شفافیت در بازارهای مالی نیز در تضاد با باز بودن است (سایوگو، پاردو و بلونیرز[5]، 2014). از چالش­های مهم دولت هوشمند تنظیم روابط ذینفعان مختلف اکوسیستم دولت هوشمند به­گونه­ای است که بصورت هم زمان ایجاد باز بودن اطلاعات و شفافیت همراه با حفظ اطلاعات سازمانی انجام پذیر باشد.

از آنجایی که سازمان­های دولتی برای ایجاد یکپارچگی در دولت هوشمند باید در یک برنامه منسجم با داشتن قابلیت تعامل­پذیری، داده­های خود را به اشتراک بگذارند، ایجاد هماهنگی در سراسر سازمان­ها و با وجود ذینفعان متعدد در دولت کار مشکلی است. وجود قوانین رسمی و غیر رسمی، تفاوت سیاست­ها و عناصر قدرت که می­توانند بر تصمیمات دولتمردان تاثیر داشته باشند، برخی چالش­های سیاسی، نهادی و سازمانی مرتبط با توسعه دولت هوشمند هستند (گیل-گارسیا، 2012).



[1] Taylor

[2] Savoldelli, Codagnone & Misuraca

[4] Du and Qin

[5] Sayogo, Pardo & Bloniarz

print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر کد امنیتی :
وارد نمودن کد