نمایش گزارش

تاریخ ایجاد: دوشنبه 22 بهمن 1396 تعداد بازدید: 239 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: host
انواع خدمات دولت هوشمند
بسیاری از خدمات دولت هوشمند به واسطه توالی نسل با دولت همراه و دولت الکترونیک مشترک است. برخی کاربردهای متصور از دولت هوشمند را در کنترل حمل و نقل، خدمات شهری و اداری، مسائل قضایی و استفاده ذینفعان از وسائل هوشمند مانند تلفن هوشمند همراه (گیل-گارسیا، 2012) و ... می­توان در ذهن گذراند. اما برخی نویسندگان معتقدند با توجه به عناصر قابل بررسی در دو مفهوم باز بودن و هوشمند بودن مانند نوآوری، پایداری، رقابت و قابلیت زندگی، می­توان آنها را یک مفهوم دانست (شول و شول، 2014).

از سویی دیگر حسگرها، مجازی ­سازی، فناوری اطلاعات جغرافیایی، برنامه ­های کاربردی چند رسانه­ای اجتماعی و دیگر عناصر می­توانند مانند یک مغز برای مدیریت منابع و قابلیت­های دولت عمل نمایند (گیل-گارسیا، 2012). همچنین تعامل شهروندان شکل نوینی از مردم سالاری بوده و بخشی از فرایند تصمیم­سازی با توجه به توسعه جامعه است. این فرآیند، تعاملی در میان خود شهروندان، و بین شهروندان و نمایندگان دولت به منظور کمک بزرگی به ساخت و اجرای سیاست­ها و تصمیم گیری­های عمومی به گونه­ای شفاف و مسئولانه است. اثربخشی این فرایند به مشارکت و تمایل شهروندان بستگی دارد (ملولی، لوناریس و ژانگ، 2014).

 می توان انواعی از خدمات را در دولت هوشمند دسته بندی کرد؛

1- خدمات هوشمند یا همان خدمات دولت الکترونیک پیشرفته مانند پیشنهاد خدمت بصورت هوشمند

2- خدمات مدیریت هوشمند دولت مانند برنامه و بودجه (سامانه­های تصمیم­یار هوشمند)، پاسخگویی و شفافیت (شول و شول، 2014)

3- امنیت و ایمنی هوشمند (شول و شول، 2014) مبتنی بر یکپارچگی اطلاعات، کاربرد سیستم­های پیچیده و مدیریت بحران هوشمند

4- تعامل هوشمند (مانند مشارکت و مردم­سالاری، همکاری، شبکه­های اجتماعی و رسانه­های اجتماعی) (شول و شول، 2014)

5- زیرساخت هوشمند (مانند شبکه قدرتمند، ترافیک و ارتباطات بسیار سریع) (شول و شول، 2014)

6- خدمات هوشمند نوین (مانند خدمات مبتنی بر مکان، خدمات مبتنی بر داده، خدمات مبتنی بر دستگاه)

print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر کد امنیتی :
وارد نمودن کد