نمایش مقاله

تاریخ ایجاد: 1393/1/25  تعداد بازدید: 2091 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: host
جامعه پذیری در سازمانهای نوین (نشریه مدیریتی تدبیر و کنفرانس بین المللی نظام اداری الکترونیک)

چکیده: یکی از فرآیندهای مهم در زمینه نیروی انسانی، فرآیند جامعه پذیری سازمانی افراد می باشد. بگونه ای که اگر این فرآیند به خوبی انجام گیرد، افراد به درستی در سازمان جا افتاده و با انتظارات سازمان مطابقت یافته و تناسب منطقی بین شغل و شاغل ایجاد می گردد. این بحث در سازمان های سنتی به دلیل حضور فیزیکی افراد در سـازمان و ارتباط رودر رو آسـانتر و اثـر بخش تر صورت می پذیرفت، اما در سازمانهای نوین امروزی که فناوری شبکه ها به کمک فناوری اطلاعات انواع مختلفی از ارتباطات را بوجود آورده است، نیازمند ارائه راهکارهای جدیدی در رابطه با فرآیند جامعه پذیری می باشد.

    به این ترتیب با فرآیند جامعه پذیری اعضای به خصوص تازه واردها، ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری مورد قبول سازمان را فرا می گیرند و می توانند انتظارات سازمان را برآورده نمایند. هر چند که جامعه پذیری به دلیل عواملی مانند دورکاری در پاره ای از امور کمتر از سازمان های سنتی لزوم می یابد.


مهندس محمدرضا زین الدینی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور

معاون برنامه ریزی و مطالعات راهبردی مرکزتحقیقات نانوفناوری شهید دکتر چمران

سال 1386

واژه های کلیدی: جامعه پذیری، سازمان های نوین، سازمان مجازی، دورکاری، فرهنگ سازمانی

مقدمه

   جامعه پذیری به یک نوع فرآیند انطباق اشاره می کند که از طریق آن افراد، ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری مورد انتظار شغل و سازمان را یاد می گیرند. همه کارکنان به منظور انجام فعالیت های شغلی خود حداقل یک سلسله چارچوب ها و الگوهای کاری دریافت می کنند. [1] این امر در ابتدای ورود افراد به سازمان پر رنگ تر می باشد. از سویی نیز سازمان ها طی دو دهه اخیر به دلیل ظهور فناوری اطلاعات و تغییراتی در رویکردهای کسب و کار، تفاوتهای بسیاری پیدا کرده اند.

    پیدایش سازمان های مجازی یا سازمان ها و شرکتهای چند ملیتی که در چندین کشور مستقر بوده و ره آورد سیستم اقتصاد جهانی هستند، همگی ساختارهای سنتی سازمان ها را متغیر کرده و تئوری های مربوط به آنها را نیازمند بازنگری نموده اند. این سازمان های نوین فرهنگ هایی نوین را در خود جای داده اند و مفاهیمی چون مرز سازمان، انتخاب، استخدام و آموزش نیروی انسانی، مسیر ترقی شغلی (کار راهه) و ... را دستخوش تغییر نموده اند. تغییر در این مفاهیم بدین مفهوم است که دیگر کارمندان جدید مرزی متفاوت از مرزهای سنتی سازمان را پیموده و عضو سازمان می شود. در این سازمانها ملاک های انتخاب، آموزش و ترقی شغلی تغییرات بارزی نسبت به سازمان ها در گذشته پیدا کرده اند.

    از اینرو مدیران  نیز باید در رابطه با جامعه پذیری رویکردی نوین اتخاذ نموده تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه بتوانند این فرآیند را انجام داده و صاحب کارمندانی مورد انتظار خود دست یابند.

دریافت فایل کامل مقاله


print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر کد امنیتی :
وارد نمودن کد