نمایش مقاله

تاریخ ایجاد: 1393/1/25  تعداد بازدید: 1487 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: host
مدیریت پروژه فناوری اطلاعات (IT)

چکیده: بدلیل وجود محیط بسیار متلاطم در عرصه فناوری اطلاعات که منبعث از تغییرات و پیشرفت سریع و چشمگیر این فناوری می باشد، درصد بسیار زیادی از پروژه های این بخش با چالش روبرو هستند. در کشور ما، ایران، نیز این امر مستثنا نبوده و علاوه بر آن بدلیل آنکه مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات را عموما متخصصین نرم افزار یا سخت افزار و بعضا الکترونیک عهده دار می باشند، چالشهای پیشرو در اینگونه پروژه ها بسیار زیاد است. به گونه ای که می توان گفت متخصصین مدیریت فناوری اطلاعات در این عرصه بدلیل تعداد کم و یا تجربه فنی کم ورود موثری نیافته اند. مباحث مختلف مدیریت پروژه فناوری اطلاعات که امروزه در دنیا به تخصص ویژه ای تبدیل گردیده است، مانند: شناخت و شناسایی فناوری و ملزومات آن، بودجه بندی و زمان بندی پروژه IT، ارتباط با مدیران ارشد این حوزه، بازاریابی و فروش، هدایت تیم پروژه IT و ... گره گشا در موفق نمودن این گونه پروژه ها می باشد. در این مقاله سعی بر این است تا خواننده با مراحل مختلف مدیریت پروژه فناوری اطلاعات که تضمین کننده موفقیت آن قبل از گام اجرای عملیات پیاده سازی می باشد، آشنا گردد.


محمدرضا زین الدینی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه پیام نور

معاون برنامه ریزی و مطالعات راهبردی مرکزتحقیقات نانوفناوری شهید دکتر چمران

Email : m.zynoddini@Gmail.com 

واژه های کلیدی: مدیریت پروژه، فناوری اطلاعات، برنامه ریزی، بودجه بندی، طرح پروژه

مقدمه

   با ظهور فناوری اطلاعات (IT) که بر روی بسیاری از صنایع، خدمات و فعالیتهای اقتصـادی گوناگون تأثیر بسزایی داشته است، فعالیت های صورت گرفته در قالب این فناوری نیز رویکردهای جدیدی را بر می تابد. صنعت IT یک بخش اقتصادی کاملا متنوع است که از هزاران شرکت کوچک، متوسط و بزرگ که خدمات مختلفی را ارائه می دهند تشکیل شده است.خدماتی مانند آموزش و یادگیری که به کمک پست الکترونیک، ویدئو کنفرانس، نرم افزارهای آموزشی و ... شکل نوینی به خود گرفته است[1].کسب وکار امروز دیگر بدون تبلیغات برخط، کاتالوگ ها و بروشورهای الکترونیک، ارتباطات پست الکترونیک، خرید الکترونیک، مدیریت زنجیره تأمین برخط، نرم افزارهای برنامه ریزی منابع مورد نیاز دور از تصور می نماید. سیستم های مدیریت سازمان ها مانند سیستم اطلاعات منابع انسانی، سیستم های اطلاعات مدیریت، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری، سیستم های تصمیم گیری گروهی و ... همه و همه در فناوری اطلاعات تعریف شده اند. اجرای دولت الکترونیک و مفاهیم نوینی چون شهروند الکترونیک و گستره خدمات قابل ارائه در این چارچوب تمام افراد جامعه را به نحوی درگـیر و محتاج این فناوری نموده اسـت[2]. مدیریت دانش، سیسـتم های هوشمند و تصمیم یار در بنگاه های کار آفرین و کار از راه دور موجب شده حتی نگاه های سنتی به شغل و تعریف پروژ و تیم پروژه تغیرات محسوسی نماید[3].

دریافت فایل کامل مقاله


print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر کد امنیتی :
وارد نمودن کد